Kdo jsem?
Jmenuji se Iva, jsem vystudovanou učitelkou pro první stupeň základní školy, šťastnou maminkou dvou zvídavých, neposedných a hravých dětiček a manželkou mého báječného muže. Miluji cestování a výlety s rodinou, hudbu a pohyb, přírodu, zahradničení, hledání cest pro netoxickou domácnost, zútulňování domova, tvoření, seberozvoj a sebevzdělávání, učení, hry a legraci a mnoho dalších věcí 😊.
Momentálně kráčím cestou, která mě naplňuje vděčností a přináší mi každodenní inspiraci. S manželem věnujeme ve výchově našich dětí důraz na respektující přístup a zdravý životní styl. Snažíme se být našim dětem partnery, respektovat jejich potřeby a zároveň jemně nastavovat hranice. Snažíme se vytvářet jim zdravé a podnětné prostředí.
Čas trávený doma na rodičovské „dovolené“ bývá občas pěkně náročný a člověk neustále překonává různé výzvy a často i své vlastní hranice. Taky to tak máte? Ale i když není vždy všechno růžové, tuto kapitolu života a roli maminky si neskutečně užívám a pociťuji obrovský vděk ♥.
Naše dvě děti jsou mými velkými učiteli. Učí mě, jak si užívat přítomný okamžik, radovat se z maličkostí a každý den mě překvapují svou hravostí a touhou objevovat svět kolem sebe.
Jak to bylo dřív? Něco málo z deníku učitelky...
Jako učitelka na základce jsem procházela různými, mnohdy náročnými situacemi. Vnímala jsem rozdíly mezi svými hodnotami a realitou klasické školní výuky. Práce učitelky mě na jedné straně velmi bavila a naplňovala, na druhé straně vyčerpávala. Často jsem zažívala tlak a frustraci… Budeme stíhat učivo? Bude to děti bavit? Budou rodiče s mým stylem výuky spokojení?
Bylo potřeba držet se učebních plánů, i když jsem cítila, že bychom potřebovali s dětmi věnovat více pozornosti jiným tématům. Tomu, co je právě zajímá, dění ve třídě, vztahům, komunikaci a dalším důležitým dovednostem k rozvoji jejich osobnosti a vytvoření zdravého klima pro učení a růst.
Občas jsme se ponořili do zajímavého tématu nebo bylo potřeba dokončit nějakou rozpracovanou úlohu či si něco dovysvětlit, ale bohužel… ZVONÍ! Musíme se rychle převléknout a běžet na tělocvik! Budeme mít výtvarku, musíme si připravit pomůcky! Mrzelo mě, že často nemůžeme rozdělané činnosti dotáhnout do konce a věnovat se jim více, takový pocit neucelenosti a nedotaženosti…
Našla bych i další věci na klasické škole, které se mnou úplně nerezonují. Často se nedbá na individuální potřeby a tempo dětí. Srovnávání a soutěživost mohou být pro některé děti frustrující a vnější motivace často převládá nad vnitřní. Známkování může vézt k pocitům neúspěchu a ztrátě zájmu o učení. Může dítě utvrzovat v myšlence, že na to nemá.
Učitelská praxe mě mnohé naučila a zároveň ukotvila mé hodnoty v oblasti výchovy a vzdělávání.
Jako učitelka jsem se snažila hledat cesty, jak dětem přiblížit učivo způsobem, který je bude bavit, podporovat jejich zvídavost a v rámci možností respektovat jejich individuální potřeby. Snažila jsem se být pro mé žáky nejen učitelkou, ale také parťákem, protože dobrý vztah mezi učitelem a žákem, pocit bezpečí a důvěry je podle mě pro úspěšný vzdělávací proces v jakékoli instituci či doma zásadní.
Ale nebylo to úplně tak, jak bych si představovala. Myslím, že většina tradičních škol na to nemá dostatečný „prostor“ a navíc se najde spousta rodičů, kteří chtějí jet přesně podle učebnic a mají pocit, že když je vedlejší třída o tři stránky napřed, jsme pozadu a nestíháme.
A jak to bylo dál?
Naše vlastní cesta – inspirace a přesvědčení
Všechny tyto zkušenosti mi otevřely oči pro nové možnosti vzdělávání. Věřím, že mnoho rodin, podobně jako my, hledá zábavné a hravé způsoby, jak podporovat své děti ve vývoji. Chtějí aktivně spoluvytvářet vzdělávací prostředí a jsou otevření novým přístupům.
A tak vznikl nápad tvořit vlastní materiály a způsob učení, který je respektující a baví mě i děti 😊.
Moje vášeň a cíle
Propojují své nasbírané zkušenosti z pětiletého studia na VŠ, šestileté učitelské praxe, kurzů a také výchovy a rozvoje našich dětí a předávám je rodinám v rámci všech možných vzdělávacích prostředí.
Proč Škola pro zvídálky? Kdo je to zvídálek?
Pro mě je každé dítě jako malý zvídálek, který objevuje svět s nekonečnou zvědavostí a radostí. Zvídálek je symbol radosti z učení, hravosti a zvědavosti, kterou chci v dětech rozvíjet a podporovat.
Ve Škole pro zvídálky vytvářím vzdělávací materiály, které jsou srozumitelné a zábavné a které děti podněcují k otázkám a objevování. Zároveň se snažím přinášet rodičům předškoláků a školáků informace z oblasti výchovy a vzdělávání, propojovat je se zdravým životním stylem a respektujícím přístupem.
Škola pro zvídálky je zde, aby zažehla jiskru zvědavosti a lásky k učení u dětí i dospělých.
Učení prostřednictvím her a zábavy, inspirace pro rodiny
- Hledáte inspiraci k různým rozvojovým a vzdělávacím aktivitám?
- Nebo náměty k procvičení konkrétního učiva, které Vašemu dítku nejde?
Mým aktuálním projektem je vytvoření zábavných a srozumitelných vzdělávacích materiálů pro rodiny, které si kladou za cíl podporovat rozvoj svých dětí a vytvořit zdravé a respektující vzdělávací prostředí. Materiály jsou určené pro děti předškolního a mladšího školního věku k rozvoji různých vývojových oblastí, osvojení, ukotvení či procvičení učiva.
Na své si přijdou všechny rodiny bez ohledu na to, zda docházejí jejich děti do klasické nebo alternativní školy či rodiny s dětmi na domácím vzdělávání.
Všechny materiály si můžete projít v klidu Vašeho domova nebo kdekoli jinde, kde se cítíte dobře, v čase, který Vám vyhovuje, individuálním tempem, bez zbytečného soutěžení či známkování.
Mým velkým přáním je, aby všechny děti zažívaly pocit radosti z učení a aby se cítily být úspěšné. Doufám, že vám mé materiály pomohou na Vaší cestě za radostným vzděláváním svých ratolestí.