Škola pro zvídálky - materiály ZDARMA pro příhlášené uživatele.

Kladete si někdy tyto otázky? 🤔  

  • Jak mám své dítě motivovat k učení, lepším výsledkům, žádoucímu chování, atd. (Doplňte si podle potřeby další.)  
  • Jak mám své dítě hodnotit?  
  • Měl/a bych používat odměny?  
  • Mám své dítě dokonce trestat?  

Během své učitelské praxe a následně výchovy našich dvou dětí 👧👦 jsem si udělala o hodnocení a používání odměn a trestů vlastní obrázek a o ten se teď s vámi stručně podělím.  

hodnocení ve školeKdyž jsem začínala jako učitelka 👩‍🏫, využívala jsem různé formy hodnocení. Různá razítka, obrázky, nálepky, diplomy 🏅, příležitostně i bonbony 🍬 a vedle těchto pozitivních odměn i negativní hodnocení. Například děti dostávaly černé puntíky ⚫ za zapomínání a když jich nasbíraly určitý počet, čekal je úkolek.  

Další formou byla vizuální podpora chování – měli jsme ve třídě velký plakát, který jsme společně s dětmi vytvořili. V horní části zobrazoval nebe ☁, v dolní části peklo 🔥 a země byla startovní pozicí. Každé dítě mělo svou postavičku, která se na základě chování pohybovala nahoru nebo dolů. Dnes bych část s peklem úplně vypustila, protože jsem pochopila, že takové hodnocení může být pro děti stresující 😟 a kontraproduktivní.  

Postupem času jsem si uvědomila, že negativní hodnocení nevede k dlouhodobě pozitivním výsledkům, a proto jsem se začala více zaměřovat na pozitivní motivaci 🌟. Ráda vzpomínám na svou sovičkovou třídu 🦉, kde děti sbíraly obrázky soviček a za určitý nasbíraný počet si mohly vybrat drobné odměny jako hračku z Kinder vajíčka, tužku nebo záložku.  

S přibývajícími zkušenostmi jsem pochopila, že pozitivní hodnocení a motivace jsou mnohem efektivnější pro dlouhodobý rozvoj dětí 📈. Tento přístup podporuje vnitřní motivaci a pomáhá dětem rozvíjet sebevědomí 💪 a chuť učit se 📚. Dnes už vím, že odměny a pochvaly mají své místo, ale je potřeba je používat s citem a jejich smysl by měl být v podpoře radosti z učení 🎓, nikoli v odměňování za každou drobnost.

Jaké jsou výhody a rizika odměňování a trestání dětí?

Vím, že téma odměny vs. tresty ⚖ (a rozhodně se nebavíme o fyzických trestech) u dětí může být dost citlivé téma, a proto v tomto článku neukazuji jedinou správnou cestu, je to spíše můj pohled a mnou léty nasbírané zkušenosti. Vaše zkušenosti a metody mohou být samozřejmě jiné a já je nebudu zpochybňovat.  

Odměny a jejich výhody

Odměny jsou účinným nástrojem, jak děti motivovat, pokud jsou používány citlivě a přiměřeně 🎁. Pomáhají dětem vidět, že jejich snaha a chování jsou oceněny 🏆 a mohou podpořit vnitřní motivaci 🌱. Pochvaly a symbolické odměny, jako společně strávený čas ⏰, mohou posilovat vztah mezi rodiči a dětmi ❤️.  

Rizika odměňování

Při nadměrném používání materiálních odměn, jako jsou sladkosti 🍭 nebo hračky 🧸, se děti mohou naučit dělat věci pouze kvůli odměně, což oslabuje jejich vnitřní motivaci 😕. Zdravější alternativou je odměňovat děti činnostmi, které jim přinášejí radost, jako například společné aktivity, volný čas na oblíbenou hru nebo výlet 🏞.  

Tresty a jejich účinky

Trestání dětí, ať už formou zákazů 🚫 nebo symbolických trestů, může mít krátkodobý efekt, ale dlouhodobě vede spíše k frustraci 😤 a oslabení vztahu s rodiči či učiteli. Děti se často učí, jak se trestu vyhnout, ale ne vždy pochopí, proč bylo jejich chování nevhodné 🤷‍♂️. Navíc trest může vést k pocitu selhání 😞, což může narušit jejich sebevědomí.  

Jak na pozitivní motivaci?

Základem efektivní motivace je podpora vnitřní radosti z učení a objevování 🧠✨.

Místo zaměření na odměny nebo tresty je lepší děti vést k tomu, aby pochopily důsledky svého chování a rozhodnutí. K rozvoji vnitřní motivace používejte citlivou a pozitivní zpětnou vazbu, která oceňuje jejich snahu, ale i upozorňuje na oblasti, kde se mohou zlepšit.

Ebook ZDARMASpoustu tipů, jak můžete děti efektivně a s respektujícím přístupem motivovat k učení,  najdete v mém ebooku 📖, který je celičký zdarma a můžete si jej stáhnout zde:  
**Zažehni jiskru zvídavosti: Hravé strategie a tipy, jak děti motivovat k učení**  

Naše domácí hra se zvídálky

Zvídálek - veverčákDoma jsme s dětmi začali hrát motivační hru, kde sbírají veverčáky – zvídálky 🐿️. Získávají je například za ochotnou pomoc v domácnosti 🧹, za pěkné chování k sobě navzájem 🤗 nebo za projev laskavosti ❤️. Když nasbírají určitý počet, mohou si vybrat odměnu 🎁, na které jsme se předem domluvili. Tyto odměny nejsou materiální, ale jsou to zážitky a společně strávený čas, například večerní kino 🍿, oblíbená hra 🎲 nebo výlet na hřiště 🏞.  

Materiál k této hře si můžete zdarma stáhnout ZDE

Momentálně připravuji materiál k této hře se zvídálky, který bude brzy k dispozici zdarma. Chystám také sdílet reel 🎬 na sociálních sítích, kde si o něj můžete napsat ✏️.

Jak se můj pohled na hodnocení změnil?

Díky svým zkušenostem jsem se naučila, že motivace dětí není jen o odměnách a trestech. Je o vytváření prostředí, ve kterém se děti cítí bezpečně a motivovaně k objevování a kde mají prostor učit se ze svých chyb.

Dnes už vím, že cílem není odměnit každou drobnost, ale vést děti k tomu, aby samy chtěly poznávat svět 🌍 a rozvíjet své dovednosti 🧠. 

Ale také vím, že děti milují hry, tak proč je k pozitivní motivaci nevyužít 😊?

Iva Motyková

Iva Motyková

Podporuji rodiče a učitele předškoláků a mladších školáků, kteří hledají inspiraci a způsoby, jak vytvářet pro své děti podnětné vzdělávací prostředí. S láskou tvořím vzdělávací materiály, které pomáhají rodinám a rozvíjejí děti srozumitelnou a zábavnou formou. Zvídálek je symbolem radosti z učení, zvídavosti a hravosti, kterou chci v dětech rozvíjet a podporovat.

Více o mně si můžete přečíst v mém příběhu.